Robert de Bree is een Nederlandse hoboïst, blokfluitist, improvisator en docent.
Robert speelde over de hele wereld met vooraanstaande ensembles als Sir John Elliott Gardiner’s English Baroque Soloists, Budapest Festival Orchestra, Pygmalion, AKAMUS, L’Arpeggiata, Holland Baroque en onder vooraanstaande dirigenten als Reinhard Goebel en Ton Koopman.
Hij speelde soloconcerten met ensembles als Dunedin Consort (Bach), Arcangelo (Vivaldi), EUBO (Albinoni), Luthers Bach Ensemble (Marcello & Vivaldi) en verschillende anderen.
Hij houdt ook van bijzondere soloprogramma’s zoals De*Partita waarin hij muziek van Bach combineert met etnische mondorgels, Mijn Lievelingsboom waarin hij vertelt over de oorsprong van zijn instrumenten en zichzelf met muziek en verhaal, en Dream Catcher waarin hij met het publiek hun favoriete slaapliedjes van over de hele wereld tot een concert vormt. Hij speelde solo recitals in Concertgebouw de Doelen, Cambridge Summer Festival en luistert op bijzondere manier evenementen op zoals een AVRO TROS Gala of een preek van de leek.
Als mede-artistiek leider van The Scroll Ensemble richt hij zich op de onontgonnen kunst van de ensemble improvisatie in de klassiek muziek en publieksinteractie. Ze speelden bijvoorbeeld in Festival Classique met schrijver Guus Kuijer, in de film Michiel de Ruyter en voor Koningin Beatrix. Het ensemble brengt originele programma’s zoals Bach’s Workshop waarin Bachs componeren en improviseren vanuit een nieuwe hoek wordt belicht, Game of Themes – een improvisatiewedstrijd – of Nederlands straattheater gebaseerd op liederen uit de collecties van Van Eyck.
Hij houdt ook van werken in het en met theater en dan vooral op het podium. Zo deed hij de voorstelling Backspace met ALBA over vluchtelingen waarin een zangeres, twee acteurs en Robert met elkaar op het podium een verhaal vertelden, interacterend met een 3-delig video doek.
Hij improviseerde ook solo’s in het toneelstuk De Ingebeelde Zieke met onder meer Loes Luca en Mini en Maxi. Hij was verder te zien in de bioscoopfilm Michiel de Ruijter waar hij onder andere werkte met Charles Dance. Bij het Dunedin Consort ‘danste’ hij een solo met een zangeres. Met Opera2Day ontwikkelde hij een voorstelling waarin de kunst van het uitvoeren van de musicus centraal stond, wat leidde tot de speelse en enigszins bizarre voorstelling Etudes, waar ook zijn compositie Scoop werd uitgevoerd. In 2019 deed hij meer dan 80 voorstellingen van het toneelstuk Amadeus met het Nationaal Theater, Opera2Day en de Theateralliantie, wederom op het podium met muziek en spel.
Hij was ook succesvol bij concoursen: SONBU (NL, 2004, 1e prijs), Prinses Christina Concours (NL, 2005), halve finalist bij Telemann Wettbewerb (DE, 2009) en Musica Antica Brugge (2008) en finalist bij internationale kamermuziek concoursen in Zory (PL) (2013) en Early Music International Young Artist Competition in York (UK) (2015). In 2015 was hij jurylid voor het internationale blokfluitconcours ORDA.
Hij nam op voor Radio 4 (veelbelovende blokfluitist), Bach aria’s met Klaartje van Veldhoven, Mozart voor NAXOS, Rameau met Les Ambassadeurs en Sabine Devieilhe voor Erato, een Haydn opera voor WDR, a Handel cd with Arcangelo and Kate Lindsey and a chamber music cd with works by Telemann with The Counterpoints.
Als docent is Robert actief op vele vlakken. Hij doceert historische improvisatie aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag en heeft vele academies bezocht om workshops te geven (Texas University Austen, Liszt Academy in Boedapest, Amsterdams Conservatorium (afdeling Oude Muziek en jong talent), Warschau en Katowice muziekacademies, Vereniging voor Muziektheorie van Nederland, etc.). Ook op festivals gaf hij verschillende workshops, zoals op de Open Recorder Days Amsterdam en bij de Mechelse Blokfluitdagen.
Robert de Bree was ook vervangend docent hoofdvak barokhobo aan het conservatorium van Den Haag.
Hij geeft ook ‘algemene’ klassieke improvisatieles aan amateurmusici met weinig tot geen theoretische achtergrond en organiseert jamsessies voor geïmproviseerde klassieke muziek rond thema’s als Ravel’s Bolero of Eine Kleine van Mozart.
Aan de Apollo Zomeracademie verrast hij blokfluitstudenten met zijn kleurrijke arrangementen van Beethovens Vijfde Symfonie, Don Giovanni of Stravinsky en lezingen over effectief studeren en improvisatie.
Robert ontwikkelde ook een auditieve lesmethode voor peuters en kleuters met docenten aan het Haags Conservatorium en heeft de laatste 15 jaar lesgegeven aan studenten van alle leeftijden en capaciteiten. Dit jaar onderzocht hij aan het conservatorium de toepassing van ideeën uit storytelling in het improvisatieonderwijs. Robert is altijd op zoek naar meer kennis over het lesgeven.
Robert houdt zich verder bezig met componeren, arrangeren, ensemble leiding, het geven van lezingen, concertinleidingen en het leren van talen zoals Pools en Iers. In 2019 gaf hij door heel Nederland een interactieve inleiding bij de theatervoorstelling Amadeus.