In de 18e eeuw werden de mooiste stukken uit opera’s ook in bladmuziek gedrukt om thuis te kunnen spelen. Er waren immers geen cd’s… Interessant zijn de vele uitgaven voor fluit solo van Händels opera’s (denk aan Lascio ch’io Piango), maar ook van Vivaldi’s Lente. Er missen veel partijen. De bewerking geeft dus een totaal ander beeld van het stuk!
Dit programma is als een denkbeeldig dagboek van een kunstliefhebber uit de 18e eeuw. Hij verzamelde de mooiste stukken die hij voor zijn ‘pijp’ kon vinden, verzamelde instrumenten, leerde zijn vogel fluiten, kocht lesboeken en leerde zoveel als hij maar kon. De gebeurtenissen in zijn leven worden door de muziek en de vertelde teksten bijna een soort nieuwe, intieme opera. Een opera bij het haardvuur.
Ik speel elke dag de muziek van de heer Haendel op mijn fluit, maar het is niet hetzelfde als het theater. Ik mis de violen, de klavecimbels en luiten, de zangers, de koren, het schreeuwende publiek… Ik mis London. En haar…
Het nieuwste dat zij mij stuurde is Orlando. Haendels Opera die pas een paar maanden geleden in premiere ging en nu al gedrukt voor fluit in mijn handen ligt. Als ik het werkje open voel ik weer de opwinding over London, en over haar.
“Het concert van Robert de Bree werd heel goed ontvangen door ons publiek. Hij heeft het concert een extra dimensie gegeven door alles in een verhaal te plaatsen. Zijn fluitspel op veel verschillende fluiten klinkt super. Aanrader voor iedereen!”
Jacqueline Dessing – Thomas Open lunchconcerten