Fragments of a Shattered Soul (Compositie 2014, 2016)


Bezetting: S, A + S, A(Prepared) + stem

foto
Dit stuk speelde ik voor het eerst op mijn eindexamen van het conservatorium en is opgedragen aan mijn docente Dorothea Winter.
Het stuk heeft (zonder relatie met Dorothea Winter) als titel Fragments of a Shattered Soul. In sommige tradities leeft het idee dat je ziel langzamer reist dan je lichaam. Met moderne transportmiddelen zou dit ertoe kunnen leiden dat je ziel best een grote achterstand heeft op jou. Dit gaf me het idee dat je misschien zelfs wel miniscule stukjes achterlaat op alle plekken die je bezoekt. Zou het dan mogelijk zijn om die stukjes bij elkaar te vinden en er een verhaal uit op te bouwen?
Vanaf het begin van het stuk murmelen en kwijnen kleine wezentjes en wordt een reis afgelegd door verschillende werelden die uitmondt in een microcosmos aardbeving door het spelen van multiphonics op twee fluiten. Zoals het onderstaande stuk Quadruple Jig maakt dit stuk deel uit van mijn onderzoek naar ethnische polyfonische blaasinstrumenten en moderne toepassingen van ideeën die daaruit voort groeien. Een opname komt binnenkort.

Quadruple Jig (January 2016 Compositie in wording / Improvisatie)


Een stuk voor 4 Ierse tin whistles gespeeld door 1 speler. Het mondde uit in de eerste versie van mijn programma DePartita. Het idee kwam voort uit mijn onderzoek naar ethnische polyfonische blaasinstrumenten, ofwel blaasinstrumenten die meer dan 1 toon tegelijkertijd laten klinken, en daardoor dus een suggestie van verschillende spelers kunnen wekken. Opgravingen in Mexico hebben fluiten opgeleverd met 4 blaaspijpen voor 1 speler, maar niemand weet meer wat voor muziek daarop gespeeld zou kunnen zijn. De Quadruple Jig probeert de simpele harmonieën van een Jig na te bootsen, maar tegelijkertijd is zelfs daarvoor de mobiliteit van de handen op 4 fluitjes de klein.
Benieuwd naar het geluid van 4 fluitjes? Hier kunt u een paar akkoordjes horen.

Scoop (Compositie April 2015)

Bezetting: Sopraan zangeres, Theorbe, Contrabas Blokfluit en Cello
1
Tijdens het innovatieve theaterstuk Etudes van Opera2Day werd dit stuk een 6-tal keren gespeeld. Het stuk is zoals de voorstelling een schijnbaar losjes bij elkaar gezochte combinatie van oefeningen, maar probeert tegelijkertijd, naar aanleiding van ons werk met Willy Verkuil, om zoveel mogelijk tot de basis terug te keren.